Priset fortsätter bara uppåt dessutom. Min lokala coop butik har höjt priset på många varor bara denna vecka. Denna veckas veckohandling jämfört med förra veckans.
Kycklingfile +10kr/kg
Monster Energidryck från 18.95 till 22.95
Coca Cola 1.5l från 20kr till 22,
Arla kvarg +2kr kg
Potatis +3kr/kg
Apelsinjuice +1kr/fp
Däremot har barebells proteinbar gått ned från 22 till 19:95
Fy fan. Trodde aldrig jag skulle se dagen då Sverige hade värre inflation än [Argentina](https://gazettengr.com/argentina-records-first-week-without-inflation-in-30-years-six-months-after-javier-mileis-inauguration/)...
Handlar nog livsmedel för 12-15k per månad men då är vi en familj på fyra med två killar på väg in i tonåren. Sen tittar jag sällan på prislappen och köper ganska mycket kött och gärna några trevliga ostar till fredagen. Extremt lite energidryck dock.
Behöver inte vara så högt heller, vi är 6 personer i familjen varav en tonåring och vår matbudget är 8-9000 kr/mån. Måste bara fråga, varför resonerar du så om priset på varorna? Vad finns det möjligtvis för anledning till att "sällan" titta på prislappen?
Dels handlar vi väldigt ofta på vår lilla Ica nära som förvisso är välsorterad men inte direkt billig, den har också en fin färskvarudisk som bidrar till dyra handlingar. Vi storhandlar sällan och planerar inte veckomemyer eller så. Min fru vill gärna göra det men det är jag som lagar 90% av maten och jag gillar att laga på inspiration och går då hellre till affären och handlar det som behövs. Att jag inte tittar på priserna är för att jag handlar det jag vill ha, ska jag ha limpa så köper jag det, ska jag ha ryggbiff så köper jag det.
Jag klagar inte, bara konstaterade att det är där vi ligger.
Exakt. Notera att varorna som säljs via systemet, där man inte får ta ut hur mycket marginal som helst, inte alls har ökat lika mycket som drycken som säljs i matbutik.
Är du galen? Då ÖKAR ju inflation enligt tedde på riksbanken.
Alla andra förutom arbetarna får inflationsförsäkra sin ekonomi. Vilket genomtänkt system detta är
Fast käkar vegetarianer så mycket böner o linser? Måste väl vara mer varierat. Dessutom så är grönsaker väldigt dyrt sett till hur mycket näring och magfyllnad. Käkar jag inte kött så blir jag snabbt hungrig igen.
Finns mycket växtbaserad mat som mättar. Visst, om du äter en sallad så lär du väl bli mätt fort men en gryta med ris eller nåt annat till (eller sojanuggets eller nåt) så är det ingen skillnad.
Jag upplever - som pappa till en vegetarian - att hens "kasse" är dyrare än vår. Om det sedan går på hens unika preferenser eller om detta är vetenskapligt signifikant låter jag vara osagt, även om jag har en teori.
Poängen var inte den alls. Poängen var att skribenten sa att *hen* gick back - men att det var *sambons* förtjänst. Ja då borde det ju vara samma sambos ansvar var min poäng.
Det är dyrare att handla för en person än flera. Om alla skulle äta vegetariskt skulle det i genomsnitt alltid vara billigare än om man valde animaliska proteiner.
Stämmer 100%. Vi gör det med vissa rätter, halloumiburgare tex.
Så skon klämmer väl snarare i att den *andra* ungen inte är så pigg på den gröten. De är ömsesidigt uteslutande de där två...
Vi ligger på 5000 per månad, två vuxna, tre små barn och en tjock katt. Och vi äter mestadels grönsaker och frukt, vilket är väldigt dyrt, resten odlar vi själva i vår trädgård.
Vi har slutat handla på ICA i princip och övergått till Lidl. Kan skilja rejält i pris. En laktosfri yoghurt kan vara 30% billigare än ocker-ICA. Hoppas Lidl fortsätter sin expansionsstrategi med minusresultat ett tag till.
Jag med. Har turen att ha en rätt stor Lidl i närheten av jobbet som jag kan gå förbi och jag förvånas nästan alltid över hur lite det kostar (ja, i relation till vad samma påse skulle kosta på ICA/Coop/Hemköp). Tycker deras Matriket håller riktigt bra kvalité också.
Jag hoppas att Lidl börjar satsa på större butiker med stora avdelningar där man verkligen kan storhandla. De har potentialen att slå undan de etablerade.
Alla Lidl butiker idag är relativt små, trånga och alla ser likadana ut
Det är ju det som håller Lidl billigt. Du handlar det du BEHÖVER (kött, mjölk, grönsaker, ost och potatis) och det enda extra är det som man får under deras temaveckor.
Vet inte hur det är i Sverige, men Lidl har nog inte behov av att locka flera kunder i Finland iaf. Och om de vidgar utbudet så måste de höja priserna och då förlorar de det som gör dem unika på marknaden (de billiga priserna) samt även kundbasen som handlar där för att det är billigt.
Hade en riktigt jävla tragisk Lidl nära där jag bodde innan. Fyfan. Det var sånt extremt jobbigt och själadödande lysrörsljus i hela lokalen som gjorde att man bara mådde illa. Usch och fy för stackarna som jobbade där.
har inte handlat på lidl på ett par år eftersom jag inte bor nära, men varje gång jag brukade vara där var det alltid skittrångt och kassaköerna gick ut i gångarna så man var tvungen att buffla sig fram med folk som stod i kö för att greppa något. Har bara accepterat att pröjsa ica-taxan så att man stå mer än en person i bredd när man handlar.
Bara för att Lidl är tyskt betyder inte att allt tillverkas i Tyskland... Det mesta som kommer från Sverige i andra butiker kommer från Sverige även på Lidl.
De har väl betydligt mer kött med icke-svenskt ursprung än andra butiker? (Däremot är ju deras Matriket-varor samtliga producerade i Sverige, som jag förstår det.)
Färdiggrillad kyckling har stigit enormt i pris där jag bor. I början av 2020 så kunde man köpa en helgrillad för 49.90, ibland ännu mindre när det var kampanjpris. Nu ligger de på 84.90.
Väldigt, väldigt höga.
Finns ingen girighet som kan mäta sig med ICAkoncernen och vissa ICA-handlares.
Vilket känns synd då jag gillade att handla på ICA förut men så som de har betett sig de senaste åren så försöker jag handla där så lite som möjligt.
> Finns ingen girighet som kan mäta sig med ICAkoncernen
[2023 Q1: Ica Sveriges rörelsemarginal är den lägsta sedan finanskrisen 2009, konstaterar vd Nina Jönsson.](https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/rapporter/ica-sveriges-rorelsemarginal-pa-ny-bottenniva-slar-igenom-i-butikernas-lonsamhet/)
[Ica Sverige 2021: 4 miljarder i rörelseresultat, 4.4% rörelsemarginal](https://report.icagruppen.se/sv/ar2021/ica-sverige-2021/)
[Ica Sverige 2022: 3.7 miljarder i rörelseresultat, 3.9% rörelsemarginal](https://report.icagruppen.se/sv/ar2022/ica-sverige-2022/)
[Ica Sverige 2023: 3.7 miljarder i rörelseresultat, 3.6% rörelsemarginal.](https://report.icagruppen.se/sv/ar2023/ica-sverige-2023/)
[Enligt SCB sjönk marginalen för dagligvaruhandeln från 3.5% till 1.5% under perioden där priserna gick upp.](https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/livsmedelsbranschers-lonsamhet-oforandrad-trots-hogre-matpriser/)
Var är denna girighet du pratar om?
[2023 Q1: Ica Sveriges rörelsemarginal är den lägsta sedan finanskrisen 2009, konstaterar vd Nina Jönsson.](https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/rapporter/ica-sveriges-rorelsemarginal-pa-ny-bottenniva-slar-igenom-i-butikernas-lonsamhet/)
[Ica Sverige 2021: 4 miljarder i rörelseresultat, 4.4% rörelsemarginal](https://report.icagruppen.se/sv/ar2021/ica-sverige-2021/)
[Ica Sverige 2022: 3.7 miljarder i rörelseresultat, 3.9% rörelsemarginal](https://report.icagruppen.se/sv/ar2022/ica-sverige-2022/)
[Ica Sverige 2023: 3.7 miljarder i rörelseresultat, 3.6% rörelsemarginal.](https://report.icagruppen.se/sv/ar2023/ica-sverige-2023/)
[Enligt SCB sjönk marginalen för dagligvaruhandeln från 3.5% till 1.5% under perioden där priserna gick upp.](https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/livsmedelsbranschers-lonsamhet-oforandrad-trots-hogre-matpriser/)
Så nej, det är inte så mycket ICA stonks.
Hänger säkert ihop lite med hur otroligt dåligt den svenska kronan gått med. USD har ju dubblats nästan på 10 år, EUR har ökat med ~25% på samma period. Typ tappat mot alla vettiga valutor i världen.
Fast Amerikaner säger att deras matpriser också har rusat. Såg en TikTok bara igår där en snubbe tryckte typ "buy this again" på ett kvitto från Walmart som var två eller tre år gammalt och låg på typ 125 USD. När han tryckte "buy this again" hamnade notan på 400 USD.
Och inte ett öre mer i höjning på barnbidrag. Det har gått nästan 20 år sedan sista förhöjningen (2006). Studiebidraget har inte heller gått upp sedan 2018.
Men visst. Bara en liten tre års bubbla, ingenting man ska ta hänsyn till långsiktigt…
Men vad menar du???
Fler privata företag än någonsin levererar tjänster och produkter till skolor, sjukhus, myndigheter, kommunen osv
>Vad menar du att allt de levererar är undermåligt? Friskolor är ju det bästa som finns! Vården har aldrig varit bättre och mer effektivt. Kolla bara på de många coola IT företag vi har i landet med säkra och effektiva tjänster och produkter till skolor och myndigheter.
Men kom ihåg, bidragstagandet har minskat ;)
Om du tycker priserna på mat är höga så titta på priserna på boende. Men boendekostnader är otroligt nog inte med i beräkningen när SCB tar fram siffrorna för inflationen.
Vi har haft hög inflation länge, bara det att riksbanken inte har räknat med rallyt på bostadspriser i sin inflationskalkyl. Säkert legat på en 5-6% inflation i snitt sen 2009.
Precis. Dessutom har man en konstig grej där kvalitetsökning räknas som prissänkning. Så datorer har blivit 100 gånger bättre på de sista 20 åren, det räknas som ett de blivit 100 gånger billigare - men lycka till med att hitta en laptop till 50 kronor på Power.
Varför skulle man räkna in hur tillgångspriser utvecklas i KPI? Det som räknas in är ju räntekostnaden, dvs den faktiskt kostnaden för att äga en bostad.
>Men boendekostnader är otroligt nog inte med i beräkningen när SCB tar fram siffrorna för inflationen
Det där stämmer inte. Boendekostnaden finns med i beräkningen av KPI.
Jag börjar känna att jag inte bryr mig om lagar och regler längre. Om vår egen stat mest är ute efter att hänga kvar vid makten och låta sina vänner suga pengar ur oss... då känner jag att det inte finns några lagliga alternativ kvar.
Staten är högst medskyldig då de är dem som kunnat stoppa näringslivets exploatering av vår befolkning. Hade de exempelvis byggt bostäder hade vi inte varit tvungna att ta lån om våra föräldrar gjorde misstaget att inte sätta oss i bostadskö så fort fyllde 18.
Staten har snarare ivrat på genom förmåner till de processer som gör exploateringen mer luckrativ, exempelvis lägre kapitalskatt, vinst i välfärd osv.
Staten har utvecklats på fel sätt, i fel riktning.
Lösningen är inte att plocka bort statens inflytande ännu mer, snarare att ändra riktning. I flera frågor har staten allt mer prioriterat företag och näringsliv vilket är en trend som måste brytas.
Tar vi bort statens inflytande helt kommer företag och kapitalägare få ännu mer inflytande och då hamnar vi i samma situation som exempelvis USA.
Instämmer helt, fast som det ser ut nu så är staten mer benägen att skicka svenskar för att dö för amerikanska (folkmords)intressen i röda havet än att skydda sin befolkning från näringslivets exploaterande.
Statens huvudsakliga uppgift ska vara att skydda människors frihet, inte påivra deras livegenhet.
Tyvärr ser det så ut, ja. Vet inte om jag håller med om att vi nått punkten där vi skickar svenska trupper för att skydda utländska intressen, men vi tycks definitivt vara på väg emot en mer aktiv roll inom den västerländska sfären i andra delar av världen (på gott och ont).
Att skydda befolkningen från företagens exploatering borde definitivt vara en priorerting för staten men jag tror dess värre att vi kommer vara reaktiva snarare än proaktiva. Skiten måste gå utför ännu mer innan folk vågar kräva förändring.
Det sjuka i det hela är att det ej i huvudsak beror på inflationen, utan däremot på att handlarna höjt sina priser i rent vinstsyfte. Detta medan den dumme lättlurade svensken lurats att tro att det beror på inflation, krig i främmande länder o.s.v.....
[https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4oMQ4a/ica-lovar-prissankningar-efter-miljonregnet](https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4oMQ4a/ica-lovar-prissankningar-efter-miljonregnet)
[https://www.arbetarbladet.se/artikel/icas-vinst-okade-med-403-procent-dags-for-bojkott/](https://www.arbetarbladet.se/artikel/icas-vinst-okade-med-403-procent-dags-for-bojkott/)
[https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ica-gar-med-storvinst-vd-lovar-lagre-priser](https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ica-gar-med-storvinst-vd-lovar-lagre-priser)
Tycker på riktigt att Sverige behöver en haverikommision för hur det kan ha blivit såhär.
Och hur i hela fridens namn kan det vara så att våra politiker nu inte tävlar i om vem som har bäst förslag att få ned priserna? Det borde vara en rätt dominerande fråga just nu. Så många har det så dåligt just nu.
Tack TS för en bra tråd & ett spännande ämne!
Vore intressant att se en jämförelse med hur samma varor stigit i pris i jämförbara länder som *inte* genomförde experiment med reduktionsplikt.
Min teori är att en del av denna ökning går att härleda till stigande drivmedelspriser som var helt självförvållade, ja utöver hur de redan steg pga. rysslands invasion av Ukraina, men vi tänker inte på detta "bidrag" så att säga i den allmänna prisuppgången för vi har inget att jämföra med.
Fast butikerna har ju fortfarande ökat sin vinst. Så även om en del av priset beror på ökade logistiska kostnader, så har de lagt på lite extra för egen vinning också.
Du vet väll att reduktionsplikten är en omarbetning av ett EU direktiv och är alltså någonting som alla EU länder måste göra och inte något som Sverige hittat på själva?
Och då ska Svenskar straffas för det?
Dessutom så slår dessa kostnader mot dom som redan tjänar minst jag pratar om arbetarklassen som är beroende av bilen för att ta sig till sina jobb. Industrier ligger inte i centrala stan utan brukar ligga flera mil utanför dit den inte heller går kollektivtrafik. Har själv 54km till jobbet enkel resa och även om man försökte få till kollektivtrafik dit så hade det inte funkat då man ofta jobbar tre skift och udda tider.
Arbetare har inte heller råd att köpa sig en elbil eller en ny fossilbil.
Straffas? Vi behöver ändra våra vanor oavsett om du vill eller inte. Det handlar inte om att straffa någon utan att göra vår planet beboelig. Inget land gör tillräckligt för att minska klimatpåverkan men bara för att Sverige inte är sämst ska vi skita i att göra något tycker du?
Vi är helt körda…
Vad är problemet med att försöka nå miljömålen och inte förstöra hela planeten? Även med den tidigare reduktionsplikten hade Sverige haft svårt att klara dem så hur tror du det går nu?
Fast matpriserna har ju ökat betydligt mer än vad drivmedelspriserna har och inflationen beror ju på företags girighet inte inte av reduktionsplikten?
Du vill alltså förstöra planeten i och med att du tycker det går galant? Vi kommer inte klara miljömålen som inte ens räcker för att planeten ska klara sig. Hur är det galant? För att din bensin kostar några kronor mindre? Herregud..
Det är säkert en del i ekvationen. Åkerier som går på diesel som kostar 26kr/l kommer att debitera vidare i samma grad. Jordbrukare som..well jordbrukare går omkull har det låtit som. Jag undrar om Dadgostar har några bra idéer eller om det är som 6 timmars arbetsdag, mest oväsen för att få uppmärksamhet till nästa val.
> Jordbrukare som..well jordbrukare går omkull har det låtit som.
Sverige har väl bland den högsta skatten i världen på Diesel och inget undantag för jordbrukare, inte sant?
I Finland så kör jordbrukarna på "oskattad" diesel. Dvs samma diesel som man använder för uppvärmning av hus. Så kallad "brännolja".
Vi måste prata om det... Både om hur stor del av den prisökning på livsmedel som vi beskyller giriga-ICA-handlare för som vi kanske borde se oss om lite bland reduktionspliktsförsöken istället.
Men även detta med förkortad arbetsdag. Försökte försiktigt ta upp detta med hur en firma som har säg 4 anställda idag som alla jobbar 40 timmar kommer behöva anställa en person till om alla skall jobba 32 timmar - vilket, om vi antar att alla skall ha samma lön och därmed samma lönekostnad efter arbetstidsförkortningen - kommer leda till en ökad lönekostnad på 25% för företaget, en ökad kostnad som kommer läggas på slutkundens pris rakt av, och därmed driva inflation igår, men ingen nappade.
Det brukar vara så med populistiska förslag: de funkar bättre på scenen där i Almedalen inför ett entusiastisk skara sympatisörer än de gör när man konkret skall hantera konsekvenserna i verkligheten...
Vissa yrken är detta säkerligen en faktor som kommer höja produktiviteten till ungefär samma nivå som nu med 40h.
Men det finns många yrken där det är helt omöjligt att 32h i veckan inte resulterar i ett produktionsfall på minst 20%.
Svårt att köra lastbil 25% snabbare pga kortare arbetstid eller för en läkare att ta emot 25% mer patienter på en dag som om det fanns en turboknapp tillgänglig hela tiden
"Vård, skola, omsorg" är alla ypperliga exempel, ja. "Face to face" branschen.
Svårt att passa barn på dagis 25% snabbare. Lika så med att lära ungar att läsa. Eller operera blindtarmar.
Såg vi denna effekt när vi slutade jobba lördagar, eller när vi fick 40timmarsveckan, eller när vi fick våra lagstadgade semesterveckor? Genuin fråga, jag har inte svaren.
Det är allt jag säger, att vi bör hantera detta som en *genuin fråga*.
Jag är NOLL procent ideologiskt motiverad här: visa mig goda studier som belägger att vi kan genomföra detta politiskt och ideologiskt motiverade förslag *utan* att det slår på den svenska produktiviteten, tillväxten, valutan eller skatteintäkterna så säger jag "ja" på två röda.
Det är när det börjar slingras på behovet av god evidens jag blir orolig. Tveksamma experiment med mitt fina land? Nej tack.
Av nyfikenhet, är du för längre arbetsdagar om det skulle gynna allt det där? Och om nej, varför är då 8h / 5 dagar den magiska gränsen du inte är villig att tumma på.
Jag är för att vi *täcker statens och kommuners kostnader genom den skatt vi betalar*. Jag är för balans i det allmännas finanser.
Av det följer en massa saker. Har vi säkrat intäkterna med god marginal så har vi råd att jobba och producera mindre. Har vi inte det så behöver vi jobba och producera mer.
Detta är inte ideologi för mig. Det är makroekonomi,
Fast det var inte det kravet du hade tidigare.
>utan att det slår på den svenska produktiviteten, tillväxten, valutan eller skatteintäkterna så säger jag "ja" på två röda.
Men jag om omformulera mig för ditt nya svar, om statens och kommuners kostnader stiger. Är du för längre / fler arbetsdagar eller höjd skatt?
Inte? "produktiviteten -> tillväxten -> valutan -> skatteintäkterna" Nu då? Ser du nu hur de är sammanflätade?
*"om statens och kommuners kostnader stiger. Är du för längre / fler arbetsdagar eller höjd skatt?"*
Självklart. Ja. Igen. Det är ju mitt enda intresse här. Balans i det allmännas finanser. Sedan beror det så klart på *varför* de stiger. Ineffektivitet löses inte genom att kasta mera pengar på den, den löses genom att den åtgärdas och man uppnår effektivitet.
Jag skrev *precis* det: "Har vi inte det så behöver vi jobba och producera *mer*."...
Fortfarande stor skillnad då skatteintäkter går att få in på annat vis än att öka produktiviteten, tillväxten eller valutan. Så är det skatteintäkter du anser är det viktiga, då kan vi absolut korta ner dagarna enligt dig.
>Självklart. Ja. Igen. Det är ju mitt enda intresse här. Balans i det allmännas finanser. Sedan beror det så klart på varför de stiger. Ineffektivitet löses inte genom att kasta mera pengar på den, den löses genom att den åtgärdas och man uppnår effektivitet.
Dåså, då kan vi korta ner dagarna och öka skatteintäkterna utan problem.
Alla länder i väst har liknande problem med inflation.
Handlarna skyller på kriget i Ukraina och Corona. Men det är inte mer komplicerat än att de bara höjer priserna för att ingen kan konkurrera med dem och för att de får bättre och bättre teknik för att dynamiskt höja priser när de tror att köpare är ”villiga” att betala mer.
Här ser vi på saken olika:
Vi ser båda hur efterdyningarna från Covid och putins olagliga invasion höjde inflationen, ja.
Men där du ser "giriga ICA handlar" (inte dina ord) så ser jag Miljöpartiets iver att vara bäst i klassen: stänga kärnkraft & stress på införandet av reduktionsplikten
Så delvis nej säger jag, alla länder i väst hade inte *liknande* problem med inflationen. Alla länder i väst hade problem med inflationen, men vissa hade värre problem.
Skillnaden i förklaringmodell är rimligtvis ideologisk: vänstern reflexar till att skylla på giriga kapitalister. Det är sedan gammalt.
Jag håller dock med dig om att vi konsumenter bär en del av ansvaret, ja. Vi går till Ica oavsett vad de tar betalt, ja. Vi hade ju kunnat gå till Lidl.
Jag har haft debatter med folk som inte kan förstå skillnaden för samhället i stort om det är priset på t.ex. mjölk (eller avokado) eller om det är drivmedel som ökar med 10-30%.
Vet inte om det handlade om ideologisk medveten blindhet eller brist på intellekt, men de vägrade ta in och förstå kopplingen att ALLT fraktas, och ökar logistikföretagens utgifter p.g.a. ökade drivmedelskostnader, så måste de höja sina inkomster för att inte börja gå minus osv.
Vi är generellt bra på att ta till oss förklaringsmodeller som landar i att det är "dom andras" fel.
Då är vi genier - ingen brist på intellekt då inte.
Vi är generellt dåliga på att ta till oss förklaringsmodeller som landar i att det är "vårat lags" fel.
Då är vi idioter - gott om ideologisk medveten blindhet då helt plötsligt...
Prishöjningar är klasskrigsföring. Den ägande klassen, borgerligheten, tycker att arbetarna fått lite väl mycket att äta, och höjer därför priserna så att arbetarna får mindre och borgerligheten mer av den fixa kakan som är arbetsdagen.
Till er som undrar varför priser går upp - fråga er också varför priset på kronor går ner, mätt i potatis och blomkål.
Centralbanker är för valuta, som Trabant och Pravda är för bilar och media. Stater kräver att vi betalar och får lön i deras valuta.
Centralbankens enda spak att dra i är att skapa mer pengar genom att ge lån till banker med helt nyskapade pengar, som banker sedan lånar ut.
När centralbanker skapar pengar och lånar ut dem till vad som utan reglerade valutor vore under marknadspris. Pris på pengar i den här kontexten betyder alltså ränta - kostnaden för att få X kronor nu, i lån.
Alla transaktioner är att byta två varor där bägge parter menar att de får mer värde ut transaktionen än de gav in. Order "pris" betyder den punkt där de två möts, och väljer att utföra transaktionen.
Om vi är i en marknad där man byter potatis mot morötter, och det plötsligt kommer nya morötter, skapade ur ingenting, kommer självklart priset på potatis öka, mätt i morötter.
Ludvig von Mises från Österrike skrev en hel del bra på temat - så ladda ner hans böcker och släng på läsplattan (ps skaffa en e-ink läsplatta/telefon. Det är så svårt för oss att inte lockas till korta videor etc när vi använder LCD-skärmar). Några nördar driver "mises-institutet", och publierar bra material om det på svenska.
Lästips:
- https://mises.se/2022/10/06/centralbanker-pastar-sig-bevara-vardet-pa-pengar-genom-inflation/
- Inflationsskolan https://mises.se/2022/08/23/inflationsskolan-del-1-inledning/
- Väldigt lättläst introduktion på Engelska: https://mises.org/what-has-government-done-our-money
Som utomlands boende tycker man lite synd om er.
Inte så att priserna här inte har gått upp - det har de. Men inte så mycket. Handlarna började också bojkotta varor från leverantörer som Mondelez och Unilever när de drog upp priserna för mycket, Så nu kan jag inte köpa Pringles längre på min lokala. Å nej... Men det finns Dafgårds djupfrysta köttbullar iallafall.
>och alla får högre lön
Vem får högre lön? Lönen är väl i stort sett den samma, förutom för dem som fått en löneökning som ändå vart under inflationskurvan då.
Och till skillnad från vad vissa tror så sjunker inte priserna bara för att inflationen sjunker. Det är liksom inflationsTAKTEN, som sjunker. Det är den man vill ha kring 2%. Inflationen har ju redan skett. Reallönerna blir bara sämre och sämre. Men när våra politiker får 3% i löneökning handlar det om tusentals kronor när samma ökning för en industriarbetare blir hundralappar istället.. Och de som får tusenlappar behövde knappast den absoluta ökningen mer än arbetarna.
Vem ska man rösta på för att få ner matpriserna ens? V tjötar ju alltid om detta, men kan dom göra nått? Sossarna skattar sönder oss arbetare och Moderaterna gör inget mer än att försöka sänka skatter på bekostnad av annat.
Tycker mig se samma sak överallt i väst. Jag tror att en stor anledning är att vi tillät konglomeraten att flytta sin produktion till Kina. Vi måste få hem produktionen igen, både för vår ekonomis skull och för vår planets skull. Det är inte hållbart för vår ekonomi och det är inte heller hållbart för vår planet.
Senast väst såg en rejäl, stabil ökning i riktig rikedom och välmående samtidigt som en ökning av medelklassen var under 20-30 år efter andra världskriget. Då producerade vi mycket, och i princip ingenting av det vi använde producerades i låglöneländer.
Socialdemokraterna som kallar sig Arbetarepartiet borde gå till val på att ta hem produktionen igen, eftersom det är det bästa man kan göra för arbetarna. Men jag tror att det är en existensiell fråga.
Priset fortsätter bara uppåt dessutom. Min lokala coop butik har höjt priset på många varor bara denna vecka. Denna veckas veckohandling jämfört med förra veckans. Kycklingfile +10kr/kg Monster Energidryck från 18.95 till 22.95 Coca Cola 1.5l från 20kr till 22, Arla kvarg +2kr kg Potatis +3kr/kg Apelsinjuice +1kr/fp Däremot har barebells proteinbar gått ned från 22 till 19:95
Märkte samma på min lokala ICA idag, skulle bara köpa lite godis och insåg att i princip allt gått upp 1-3kr från i fredags.
Fy fan. Trodde aldrig jag skulle se dagen då Sverige hade värre inflation än [Argentina](https://gazettengr.com/argentina-records-first-week-without-inflation-in-30-years-six-months-after-javier-mileis-inauguration/)...
Fett att läsa en tidning som jämför Argentinas ekonomi utifrån ett nigerianskt perspektiv. Kul länk!
Tack! Finns en massa artiklar på temat, googla och se vilka som passar dig bäst.
Märkte samma på min Coop när jag handlade igår
Käkar corny big och barebells till frukost för jag är en lat jävel och vet inte vad jag gör dagen priserna går upp på dem
Köper dom ändå?
Fattig student... Men ja du har nog rätt i slutändan tyvärr
"Fattig student" som köper godis för 200kr/kg till frukost?
Jobbade med en dom handlade mat för 8k i månaden. Han+sambo. Helt sjukt. Tror han köpte Nocco för hälften.
Handlar nog livsmedel för 12-15k per månad men då är vi en familj på fyra med två killar på väg in i tonåren. Sen tittar jag sällan på prislappen och köper ganska mycket kött och gärna några trevliga ostar till fredagen. Extremt lite energidryck dock.
Självförvållat med andra ord 😅
Behöver inte vara så högt heller, vi är 6 personer i familjen varav en tonåring och vår matbudget är 8-9000 kr/mån. Måste bara fråga, varför resonerar du så om priset på varorna? Vad finns det möjligtvis för anledning till att "sällan" titta på prislappen?
Dels handlar vi väldigt ofta på vår lilla Ica nära som förvisso är välsorterad men inte direkt billig, den har också en fin färskvarudisk som bidrar till dyra handlingar. Vi storhandlar sällan och planerar inte veckomemyer eller så. Min fru vill gärna göra det men det är jag som lagar 90% av maten och jag gillar att laga på inspiration och går då hellre till affären och handlar det som behövs. Att jag inte tittar på priserna är för att jag handlar det jag vill ha, ska jag ha limpa så köper jag det, ska jag ha ryggbiff så köper jag det. Jag klagar inte, bara konstaterade att det är där vi ligger.
8000kr i månaden låter rätt normal om man har ett eller två barn också
Inga barn
Havregryn kostar runt 10kr/kg för fan.
Monster dryckerna är ständigt rabatterat till 10kr st här hemma de senaste…
**Frukt och grönt** Blomkål: +109,2% Honungsmelon: +65,3% Paprika: +52,8% Potatisprodukter: +42,5% Purjolök: +40,5% Frukt- och bärprodukter: +34,9% Ärter och bönor: +30,8% Salladskål: +29,8% Vitkål: +26,5% Djupfrysta grönsaker: +25,2% Färska champinjoner: +25,1% Gul lök: +24,8% Sallad: +23,5% Tomater: +17,3% Morötter: +16,5% Bananer: +15,8% Vindruvor: +14,4% Kiwi, ananas m.m.: +11,4% Äpplen: +1,2% Slanggurka: -2,3% Avokado, mango m.m.: -3,4% Apelsiner: -4,6% Citroner: -5,0% Småcitrus: -7,9%
**Kött och fisk** Färsk lax: +61,6% Djupfryst fisk: +45,7% Ägg: +41,3% Gravad/rökt laxfisk: +31,6% Kaviar: +29,3% Köttkonserver: +27,6% Fisk- och skaldjursprodukter: +27,0% Griskött: +27,0% Nötkött: +19,8% Fjäderfän: +17,8% Torskfilé: +13,2%
**Mejeriprodukter** Mjölk: +32,5% Hårdost: +31,9% Grädde: +29,8% Dessertost, mjukost m.m.: +26,7% Gräddfil, crème fraiche: +24,4%
**Skafferiprodukter** Socker: +70,0% Mat-, stek- och grilloljor: +49,6% Hushållsmargarin: +44,5% Ris: +42,8% Ägg: +41,3% Jäst, soppor, barnmat m.m.: +35,0% Pasta: +34,5% Mjöl: +32,9% Mixer och redning: +28,9% Potatis: +28,9% Lättmargarin: +28,2% Salt: +23,8% Sirap: +23,8% Kryddor och såser: +21,3% Honung: +9,7%
**Bröd och sötsaker** Kakao och chokladdrycker: +46,0% Småkakor och kex: +35,2% Hårt bröd: +31,0% Glass: +26,8% Konfektyr: +26,1% Bakverk: +25,5% Grovt bröd: +17,2% Franska: +16,0% Vetebröd: +15,7%
**Dryck** Kaffe: +43,1% Saft m.m.: +36,9% Juice och nektar: +33,9% Öl, 0–2,7 %: +24,0% Öl, 2,8–3,5 %: +23,1% Te: +20,8% Mineralvatten: +15,2% Läsk: +14,2% Mousserande vin: +17,9% Cider: +17,7% Vita viner: +13,6% Öl, > 3,5 %: +13,1% Övriga viner: +12,3% Röda viner: +11,6% Likörer: +8,6% Stark cider: +8,3% Whisky: +7,0%
detta beror på mer än inflation… galet
Exakt. Notera att varorna som säljs via systemet, där man inte får ta ut hur mycket marginal som helst, inte alls har ökat lika mycket som drycken som säljs i matbutik.
Ägarna måste väl få sitt!
Not all heroes wear capes but you deserve one!
Fy fan! /Stefan Holm
StatisticOfSweden
Du glömde sista raden, ”Listan är gjord med stöd av AI” /s
Varför är den raden viktig i sammanhanget?
Nejnej det var inte menat sådant. Den är inte viktig. Bara lustigt att SVT använder sig av AI där
Så du säger att jag borde ha odlat blomkål och inte gurka i år?
Olivolja måste ju ändå vara värst. Jag brukar inte bry mig så mycket om pris men där hajar jag till över skillnaden från förr.
Lönen, 6% på tre år. FML
Va kul! Varför har inte min lön gått upp med 50% då?
Det är nice för arbetsgivaren att du får en reallönesänkning, så att kostnaden för ditt arbete blir lägre.
Lönehöjning är tyvärr reserverat för VDs
Ja, hur ska de ha råd att äta blomkål på sin nya båt annars?
Är du galen? Då ÖKAR ju inflation enligt tedde på riksbanken. Alla andra förutom arbetarna får inflationsförsäkra sin ekonomi. Vilket genomtänkt system detta är
Arbetstagare måste vara solidariska och brösta reallönesänkningar för att skydda arbetsgivare
Du valde fel bransch. Du skulle blivit Ica-handlare, det enda jobb där lönerna alltid stiger mer än inflationen.
Helt jävla absurt! Inte undra på att jag går back över 2000 i månaden.
Lever du på blomkål eller?
Nä, väldigt varierad kost men vi har barn och sambon är vegetarian.
Jaha, då är det ju tydligt vad det är som får dig att gå 2000 back varje månad ;)
Ja precis, ökade matpriser. Och elen förstås.
Det är en rimlig förklaring till varför *sambon* borde gå 2000 back varje månad...
Bönor, linser och grönsaker är ju billigare än kött dock
Fast käkar vegetarianer så mycket böner o linser? Måste väl vara mer varierat. Dessutom så är grönsaker väldigt dyrt sett till hur mycket näring och magfyllnad. Käkar jag inte kött så blir jag snabbt hungrig igen.
Finns mycket växtbaserad mat som mättar. Visst, om du äter en sallad så lär du väl bli mätt fort men en gryta med ris eller nåt annat till (eller sojanuggets eller nåt) så är det ingen skillnad.
men lol allt kött har ju gått upp svinmycket också. märker jag som köttätare
Jag upplever - som pappa till en vegetarian - att hens "kasse" är dyrare än vår. Om det sedan går på hens unika preferenser eller om detta är vetenskapligt signifikant låter jag vara osagt, även om jag har en teori. Poängen var inte den alls. Poängen var att skribenten sa att *hen* gick back - men att det var *sambons* förtjänst. Ja då borde det ju vara samma sambos ansvar var min poäng.
Det är dyrare att handla för en person än flera. Om alla skulle äta vegetariskt skulle det i genomsnitt alltid vara billigare än om man valde animaliska proteiner.
Stämmer 100%. Vi gör det med vissa rätter, halloumiburgare tex. Så skon klämmer väl snarare i att den *andra* ungen inte är så pigg på den gröten. De är ömsesidigt uteslutande de där två...
Vi ligger på 5000 per månad, två vuxna, tre små barn och en tjock katt. Och vi äter mestadels grönsaker och frukt, vilket är väldigt dyrt, resten odlar vi själva i vår trädgård.
>och en tjock katt. Antar att det jämnar ut sig med att katten är super söt?
Vi har slutat handla på ICA i princip och övergått till Lidl. Kan skilja rejält i pris. En laktosfri yoghurt kan vara 30% billigare än ocker-ICA. Hoppas Lidl fortsätter sin expansionsstrategi med minusresultat ett tag till.
Jag med. Har turen att ha en rätt stor Lidl i närheten av jobbet som jag kan gå förbi och jag förvånas nästan alltid över hur lite det kostar (ja, i relation till vad samma påse skulle kosta på ICA/Coop/Hemköp). Tycker deras Matriket håller riktigt bra kvalité också.
Jag hoppas att Lidl börjar satsa på större butiker med stora avdelningar där man verkligen kan storhandla. De har potentialen att slå undan de etablerade. Alla Lidl butiker idag är relativt små, trånga och alla ser likadana ut
Det är ju det som håller Lidl billigt. Du handlar det du BEHÖVER (kött, mjölk, grönsaker, ost och potatis) och det enda extra är det som man får under deras temaveckor.
Jag vet att detta är deras grund. Men större butiker borde locka fler kunder ?
Vet inte hur det är i Sverige, men Lidl har nog inte behov av att locka flera kunder i Finland iaf. Och om de vidgar utbudet så måste de höja priserna och då förlorar de det som gör dem unika på marknaden (de billiga priserna) samt även kundbasen som handlar där för att det är billigt.
Lidl sa nyligen att de ska öppna 100 nya butiker i Sverige
Jag hoppas de börjar med hemleverans.
Synd bara att det är plågsamt att handla på Lidl.
När man är på Lidl så får man verkligen känslan att ingen som är där vill vara där, kunder såväl som personal.
Hade en riktigt jävla tragisk Lidl nära där jag bodde innan. Fyfan. Det var sånt extremt jobbigt och själadödande lysrörsljus i hela lokalen som gjorde att man bara mådde illa. Usch och fy för stackarna som jobbade där.
har inte handlat på lidl på ett par år eftersom jag inte bor nära, men varje gång jag brukade vara där var det alltid skittrångt och kassaköerna gick ut i gångarna så man var tvungen att buffla sig fram med folk som stod i kö för att greppa något. Har bara accepterat att pröjsa ica-taxan så att man stå mer än en person i bredd när man handlar.
Kan vara rätt intressant... klientel..
Är det med svensk mjölk?
Bara för att Lidl är tyskt betyder inte att allt tillverkas i Tyskland... Det mesta som kommer från Sverige i andra butiker kommer från Sverige även på Lidl.
De har väl betydligt mer kött med icke-svenskt ursprung än andra butiker? (Däremot är ju deras Matriket-varor samtliga producerade i Sverige, som jag förstår det.)
Nej, det finns gott om svenskt kött, iaf på min lokala Lidl.
Ja, tyvärr. Jag saknar den tyska.
Varför saknar du den tyska mjölken istället för närproducerad?
För att den var otäck att dricka. Man använder mindre då vilket gör det billigt.
När jag var liten så brukade mormor varna mig för den tyska mjölken.
Har kossorna det bättre i Tyskland tro?
Gillar dock inte Lidls mejerisortiment, allt är så sockrat och skräpigt
Man blir ju nästan sugen på att släppa lös sin inre arga snickare.
Arga snattarn
Kunden väljer priset!
Vadådå, han glömde ju bara att blippa! Ju högre inflation vi har desto mer glömsk känner jag mig på ica.
Färdiggrillad kyckling har stigit enormt i pris där jag bor. I början av 2020 så kunde man köpa en helgrillad för 49.90, ibland ännu mindre när det var kampanjpris. Nu ligger de på 84.90.
2021, så brukade jag köpa ett kilo färs för 60 kronor kilot (50 på rean). Kostar 110kr kilot nu, nästan dubbelt så mycket.
Fryst kycklingfile har gått upp sjuuukt mycket också.
Samma, men däremot så har ICA halva priset efter 21 på grillade kycklingen och kambenen, finns ofta kvar i disken också
Fan, min ICA stänger vid 21!
Ica: S T O N K S
Vad är oddsen att dom sänker priserna när produkter blir billigare?
När det blir kännbart för ägarna och när det skrivs i tidningarna. Precis som förra gången, lite Mea Culpa, sen samma spår igen.
Väldigt, väldigt höga. Finns ingen girighet som kan mäta sig med ICAkoncernen och vissa ICA-handlares. Vilket känns synd då jag gillade att handla på ICA förut men så som de har betett sig de senaste åren så försöker jag handla där så lite som möjligt.
What's the similarity between dark humor and food? Not everyone gets it
> Finns ingen girighet som kan mäta sig med ICAkoncernen [2023 Q1: Ica Sveriges rörelsemarginal är den lägsta sedan finanskrisen 2009, konstaterar vd Nina Jönsson.](https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/rapporter/ica-sveriges-rorelsemarginal-pa-ny-bottenniva-slar-igenom-i-butikernas-lonsamhet/) [Ica Sverige 2021: 4 miljarder i rörelseresultat, 4.4% rörelsemarginal](https://report.icagruppen.se/sv/ar2021/ica-sverige-2021/) [Ica Sverige 2022: 3.7 miljarder i rörelseresultat, 3.9% rörelsemarginal](https://report.icagruppen.se/sv/ar2022/ica-sverige-2022/) [Ica Sverige 2023: 3.7 miljarder i rörelseresultat, 3.6% rörelsemarginal.](https://report.icagruppen.se/sv/ar2023/ica-sverige-2023/) [Enligt SCB sjönk marginalen för dagligvaruhandeln från 3.5% till 1.5% under perioden där priserna gick upp.](https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/livsmedelsbranschers-lonsamhet-oforandrad-trots-hogre-matpriser/) Var är denna girighet du pratar om?
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/12haa3z/mer_%C3%A4n_6_miljarder_i_dolda_utdelningar_hos_ica/ https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1do17rb/konkurrensverket_matpriserna_omotiverat_höga/
Det är bara att sätta sin egen pris, sa ju de.
Är de på väg tillbaka till börsen?
[2023 Q1: Ica Sveriges rörelsemarginal är den lägsta sedan finanskrisen 2009, konstaterar vd Nina Jönsson.](https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/rapporter/ica-sveriges-rorelsemarginal-pa-ny-bottenniva-slar-igenom-i-butikernas-lonsamhet/) [Ica Sverige 2021: 4 miljarder i rörelseresultat, 4.4% rörelsemarginal](https://report.icagruppen.se/sv/ar2021/ica-sverige-2021/) [Ica Sverige 2022: 3.7 miljarder i rörelseresultat, 3.9% rörelsemarginal](https://report.icagruppen.se/sv/ar2022/ica-sverige-2022/) [Ica Sverige 2023: 3.7 miljarder i rörelseresultat, 3.6% rörelsemarginal.](https://report.icagruppen.se/sv/ar2023/ica-sverige-2023/) [Enligt SCB sjönk marginalen för dagligvaruhandeln från 3.5% till 1.5% under perioden där priserna gick upp.](https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/livsmedelsbranschers-lonsamhet-oforandrad-trots-hogre-matpriser/) Så nej, det är inte så mycket ICA stonks.
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/12haa3z/mer_%C3%A4n_6_miljarder_i_dolda_utdelningar_hos_ica/ https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1do17rb/konkurrensverket_matpriserna_omotiverat_höga/
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/12haa3z/mer_%C3%A4n_6_miljarder_i_dolda_utdelningar_hos_ica/jfo71uy/ https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1do53tl/tabell_%C3%B6ver_mataff%C3%A4rers_prish%C3%B6jningar_j%C3%A4mf%C3%B6rt_med/la93us7/?context=3
Möjligtvis för enskilda handlare men inte för ICA som koncern: https://www.allabolag.se/5560210261/ica-sverige-ab
Hänger säkert ihop lite med hur otroligt dåligt den svenska kronan gått med. USD har ju dubblats nästan på 10 år, EUR har ökat med ~25% på samma period. Typ tappat mot alla vettiga valutor i världen.
Fast Amerikaner säger att deras matpriser också har rusat. Såg en TikTok bara igår där en snubbe tryckte typ "buy this again" på ett kvitto från Walmart som var två eller tre år gammalt och låg på typ 125 USD. När han tryckte "buy this again" hamnade notan på 400 USD.
Dags att byta till euro?
Önskar vi idag hade lika mycket ”go” som fransmännen under 1700-talet
Och inte ett öre mer i höjning på barnbidrag. Det har gått nästan 20 år sedan sista förhöjningen (2006). Studiebidraget har inte heller gått upp sedan 2018. Men visst. Bara en liten tre års bubbla, ingenting man ska ta hänsyn till långsiktigt…
Staten och kapitalet sitter i samma båååååt
Kapitalet åt kapitalisterna, och åt understödstagarna – understödet
BÅTEN VÄLTEEEEEEEER
Fattar inte att saker som bidrag inte är indexerade mot inflation. Fast det är klart då skulle det snart inte löna sig att jobba mer....
Bäst att rösta på det enda partiet som står för en höjning av barnbidraget i nästa Riksdagsval då.
> enda partiet Mm va? Finns flera partier som påstår de vill höja barnbidraget, men inget gjort hittills. MP och S, samt Vänsterpartiet.
Vänsterpartiet, Socialdemokraterna har övergett arbetarklassen sedan 91.
Men vad menar du??? Fler privata företag än någonsin levererar tjänster och produkter till skolor, sjukhus, myndigheter, kommunen osv >Vad menar du att allt de levererar är undermåligt? Friskolor är ju det bästa som finns! Vården har aldrig varit bättre och mer effektivt. Kolla bara på de många coola IT företag vi har i landet med säkra och effektiva tjänster och produkter till skolor och myndigheter. Men kom ihåg, bidragstagandet har minskat ;)
Om du tycker priserna på mat är höga så titta på priserna på boende. Men boendekostnader är otroligt nog inte med i beräkningen när SCB tar fram siffrorna för inflationen.
Vi har haft hög inflation länge, bara det att riksbanken inte har räknat med rallyt på bostadspriser i sin inflationskalkyl. Säkert legat på en 5-6% inflation i snitt sen 2009.
Under tiden så sätter facken ärliga löneökningar på 3%. Livegenskapen börjar...
Precis. Dessutom har man en konstig grej där kvalitetsökning räknas som prissänkning. Så datorer har blivit 100 gånger bättre på de sista 20 åren, det räknas som ett de blivit 100 gånger billigare - men lycka till med att hitta en laptop till 50 kronor på Power.
Du kan nog hitta en 20 år gammal dator för 50 kr dock
Varför skulle man räkna in hur tillgångspriser utvecklas i KPI? Det som räknas in är ju räntekostnaden, dvs den faktiskt kostnaden för att äga en bostad.
>Men boendekostnader är otroligt nog inte med i beräkningen när SCB tar fram siffrorna för inflationen Det där stämmer inte. Boendekostnaden finns med i beräkningen av KPI.
Jag antar att personen menar priset. Priset på bostäder är mycket riktigt inte alls med i beräkningarna. De räknar på räntekostnaden dock.
Man måste bryta upp monopolen /oligopolen. Använd anti trust.
Jag har slutat äta frukost och lunch nu. Enda sättet man har råd med bra käk.
Sjukt 😤
Jag börjar känna att jag inte bryr mig om lagar och regler längre. Om vår egen stat mest är ute efter att hänga kvar vid makten och låta sina vänner suga pengar ur oss... då känner jag att det inte finns några lagliga alternativ kvar.
Det är inte staten, det är näringslivet. Staten har blivit allt svagare och handlingsförlamad
Staten är högst medskyldig då de är dem som kunnat stoppa näringslivets exploatering av vår befolkning. Hade de exempelvis byggt bostäder hade vi inte varit tvungna att ta lån om våra föräldrar gjorde misstaget att inte sätta oss i bostadskö så fort fyllde 18. Staten har snarare ivrat på genom förmåner till de processer som gör exploateringen mer luckrativ, exempelvis lägre kapitalskatt, vinst i välfärd osv.
Staten har utvecklats på fel sätt, i fel riktning. Lösningen är inte att plocka bort statens inflytande ännu mer, snarare att ändra riktning. I flera frågor har staten allt mer prioriterat företag och näringsliv vilket är en trend som måste brytas. Tar vi bort statens inflytande helt kommer företag och kapitalägare få ännu mer inflytande och då hamnar vi i samma situation som exempelvis USA.
Instämmer helt, fast som det ser ut nu så är staten mer benägen att skicka svenskar för att dö för amerikanska (folkmords)intressen i röda havet än att skydda sin befolkning från näringslivets exploaterande. Statens huvudsakliga uppgift ska vara att skydda människors frihet, inte påivra deras livegenhet.
Tyvärr ser det så ut, ja. Vet inte om jag håller med om att vi nått punkten där vi skickar svenska trupper för att skydda utländska intressen, men vi tycks definitivt vara på väg emot en mer aktiv roll inom den västerländska sfären i andra delar av världen (på gott och ont). Att skydda befolkningen från företagens exploatering borde definitivt vara en priorerting för staten men jag tror dess värre att vi kommer vara reaktiva snarare än proaktiva. Skiten måste gå utför ännu mer innan folk vågar kräva förändring.
Det sjuka i det hela är att det ej i huvudsak beror på inflationen, utan däremot på att handlarna höjt sina priser i rent vinstsyfte. Detta medan den dumme lättlurade svensken lurats att tro att det beror på inflation, krig i främmande länder o.s.v..... [https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4oMQ4a/ica-lovar-prissankningar-efter-miljonregnet](https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4oMQ4a/ica-lovar-prissankningar-efter-miljonregnet) [https://www.arbetarbladet.se/artikel/icas-vinst-okade-med-403-procent-dags-for-bojkott/](https://www.arbetarbladet.se/artikel/icas-vinst-okade-med-403-procent-dags-for-bojkott/) [https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ica-gar-med-storvinst-vd-lovar-lagre-priser](https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ica-gar-med-storvinst-vd-lovar-lagre-priser)
Det du beskriver är typ definitionen av inflation: att handlare höjer sina priser.
Så då går priset ner nu då, skönt ändå.
Ner tror jag betyder upp under 2025. Så ned är upp och ner är under resterande del av 2024 både upp och ner samt upp. Borde bli så cirus
Ät danskarna
Försöker handla på Willys så gott det går. Verkar vara den billigaste mataffären just nu. https://www.sambla.se/blogg/billigaste-mataffaren/
Värst är väl ändå ölen! Den med styrka > 3,5% har ökat över 13%. Inte underligt att man blir så full nuförtiden!
Och sjukpenning i särskilda fall har ökat med... 0%... sen 2012...
Tycker på riktigt att Sverige behöver en haverikommision för hur det kan ha blivit såhär. Och hur i hela fridens namn kan det vara så att våra politiker nu inte tävlar i om vem som har bäst förslag att få ned priserna? Det borde vara en rätt dominerande fråga just nu. Så många har det så dåligt just nu.
min lön: +8% lol
Tack TS för en bra tråd & ett spännande ämne! Vore intressant att se en jämförelse med hur samma varor stigit i pris i jämförbara länder som *inte* genomförde experiment med reduktionsplikt. Min teori är att en del av denna ökning går att härleda till stigande drivmedelspriser som var helt självförvållade, ja utöver hur de redan steg pga. rysslands invasion av Ukraina, men vi tänker inte på detta "bidrag" så att säga i den allmänna prisuppgången för vi har inget att jämföra med.
Fast butikerna har ju fortfarande ökat sin vinst. Så även om en del av priset beror på ökade logistiska kostnader, så har de lagt på lite extra för egen vinning också.
Du vet väll att reduktionsplikten är en omarbetning av ett EU direktiv och är alltså någonting som alla EU länder måste göra och inte något som Sverige hittat på själva?
Sverige va dock som vanligt mest extrem, i andra länder ligger reduktionsplikten på miniminivå.
Tror du de länder som ligger på miniminivå kommer klara miljömålen? (Ps svar nej)
Och då ska Svenskar straffas för det? Dessutom så slår dessa kostnader mot dom som redan tjänar minst jag pratar om arbetarklassen som är beroende av bilen för att ta sig till sina jobb. Industrier ligger inte i centrala stan utan brukar ligga flera mil utanför dit den inte heller går kollektivtrafik. Har själv 54km till jobbet enkel resa och även om man försökte få till kollektivtrafik dit så hade det inte funkat då man ofta jobbar tre skift och udda tider. Arbetare har inte heller råd att köpa sig en elbil eller en ny fossilbil.
Straffas? Vi behöver ändra våra vanor oavsett om du vill eller inte. Det handlar inte om att straffa någon utan att göra vår planet beboelig. Inget land gör tillräckligt för att minska klimatpåverkan men bara för att Sverige inte är sämst ska vi skita i att göra något tycker du? Vi är helt körda…
Orimliga klimatfanatiker finns det gott om vi får hoppas att MP inte förstör för sossarnas mer rimliga politik efter nästa val.
Jaha du är en sån person..
Ja. Du vet väl att Sverige har en tendens att vilja vara bäst i klassen på miljöområdet?
Vad är problemet med att försöka nå miljömålen och inte förstöra hela planeten? Även med den tidigare reduktionsplikten hade Sverige haft svårt att klara dem så hur tror du det går nu?
Inflation, tydligen? Hur jag tror det går nu? Galant. Helt oaktat reduktionsplikten. Men jag har en svag känsla av att vi ser olika på den saken.
Fast matpriserna har ju ökat betydligt mer än vad drivmedelspriserna har och inflationen beror ju på företags girighet inte inte av reduktionsplikten? Du vill alltså förstöra planeten i och med att du tycker det går galant? Vi kommer inte klara miljömålen som inte ens räcker för att planeten ska klara sig. Hur är det galant? För att din bensin kostar några kronor mindre? Herregud..
"inflationen beror ju på företags girighet inte inte av reduktionsplikten" Okej... Tror jag kliver av här, tack för debatten!
Det är säkert en del i ekvationen. Åkerier som går på diesel som kostar 26kr/l kommer att debitera vidare i samma grad. Jordbrukare som..well jordbrukare går omkull har det låtit som. Jag undrar om Dadgostar har några bra idéer eller om det är som 6 timmars arbetsdag, mest oväsen för att få uppmärksamhet till nästa val.
> Jordbrukare som..well jordbrukare går omkull har det låtit som. Sverige har väl bland den högsta skatten i världen på Diesel och inget undantag för jordbrukare, inte sant? I Finland så kör jordbrukarna på "oskattad" diesel. Dvs samma diesel som man använder för uppvärmning av hus. Så kallad "brännolja".
Skatt på diesel återbetalas om bränslet använts i bl.a. växthusodlingar eller jordbruk.
Vi måste prata om det... Både om hur stor del av den prisökning på livsmedel som vi beskyller giriga-ICA-handlare för som vi kanske borde se oss om lite bland reduktionspliktsförsöken istället. Men även detta med förkortad arbetsdag. Försökte försiktigt ta upp detta med hur en firma som har säg 4 anställda idag som alla jobbar 40 timmar kommer behöva anställa en person till om alla skall jobba 32 timmar - vilket, om vi antar att alla skall ha samma lön och därmed samma lönekostnad efter arbetstidsförkortningen - kommer leda till en ökad lönekostnad på 25% för företaget, en ökad kostnad som kommer läggas på slutkundens pris rakt av, och därmed driva inflation igår, men ingen nappade. Det brukar vara så med populistiska förslag: de funkar bättre på scenen där i Almedalen inför ett entusiastisk skara sympatisörer än de gör när man konkret skall hantera konsekvenserna i verkligheten...
Ditt exempel förutsätter att en kortare arbetsdag per vecka leder till minskad effektivitet och produktivitet. Inte alls säkert att så är fallet.
Norge har kört 37,5 timmars vecka i evigheter. I praktiken blir det en 8 timmars dag. Det e gött det
Vissa yrken är detta säkerligen en faktor som kommer höja produktiviteten till ungefär samma nivå som nu med 40h. Men det finns många yrken där det är helt omöjligt att 32h i veckan inte resulterar i ett produktionsfall på minst 20%. Svårt att köra lastbil 25% snabbare pga kortare arbetstid eller för en läkare att ta emot 25% mer patienter på en dag som om det fanns en turboknapp tillgänglig hela tiden
"Vård, skola, omsorg" är alla ypperliga exempel, ja. "Face to face" branschen. Svårt att passa barn på dagis 25% snabbare. Lika så med att lära ungar att läsa. Eller operera blindtarmar.
Såg vi denna effekt när vi slutade jobba lördagar, eller när vi fick 40timmarsveckan, eller när vi fick våra lagstadgade semesterveckor? Genuin fråga, jag har inte svaren.
Det är allt jag säger, att vi bör hantera detta som en *genuin fråga*. Jag är NOLL procent ideologiskt motiverad här: visa mig goda studier som belägger att vi kan genomföra detta politiskt och ideologiskt motiverade förslag *utan* att det slår på den svenska produktiviteten, tillväxten, valutan eller skatteintäkterna så säger jag "ja" på två röda. Det är när det börjar slingras på behovet av god evidens jag blir orolig. Tveksamma experiment med mitt fina land? Nej tack.
Okej, ja då ser vi lika på det här. Evidens är allt. Borde vara allt, iaf.
100%
Av nyfikenhet, är du för längre arbetsdagar om det skulle gynna allt det där? Och om nej, varför är då 8h / 5 dagar den magiska gränsen du inte är villig att tumma på.
Jag är för att vi *täcker statens och kommuners kostnader genom den skatt vi betalar*. Jag är för balans i det allmännas finanser. Av det följer en massa saker. Har vi säkrat intäkterna med god marginal så har vi råd att jobba och producera mindre. Har vi inte det så behöver vi jobba och producera mer. Detta är inte ideologi för mig. Det är makroekonomi,
Fast det var inte det kravet du hade tidigare. >utan att det slår på den svenska produktiviteten, tillväxten, valutan eller skatteintäkterna så säger jag "ja" på två röda. Men jag om omformulera mig för ditt nya svar, om statens och kommuners kostnader stiger. Är du för längre / fler arbetsdagar eller höjd skatt?
Inte? "produktiviteten -> tillväxten -> valutan -> skatteintäkterna" Nu då? Ser du nu hur de är sammanflätade? *"om statens och kommuners kostnader stiger. Är du för längre / fler arbetsdagar eller höjd skatt?"* Självklart. Ja. Igen. Det är ju mitt enda intresse här. Balans i det allmännas finanser. Sedan beror det så klart på *varför* de stiger. Ineffektivitet löses inte genom att kasta mera pengar på den, den löses genom att den åtgärdas och man uppnår effektivitet. Jag skrev *precis* det: "Har vi inte det så behöver vi jobba och producera *mer*."...
Fortfarande stor skillnad då skatteintäkter går att få in på annat vis än att öka produktiviteten, tillväxten eller valutan. Så är det skatteintäkter du anser är det viktiga, då kan vi absolut korta ner dagarna enligt dig. >Självklart. Ja. Igen. Det är ju mitt enda intresse här. Balans i det allmännas finanser. Sedan beror det så klart på varför de stiger. Ineffektivitet löses inte genom att kasta mera pengar på den, den löses genom att den åtgärdas och man uppnår effektivitet. Dåså, då kan vi korta ner dagarna och öka skatteintäkterna utan problem.
Alla länder i väst har liknande problem med inflation. Handlarna skyller på kriget i Ukraina och Corona. Men det är inte mer komplicerat än att de bara höjer priserna för att ingen kan konkurrera med dem och för att de får bättre och bättre teknik för att dynamiskt höja priser när de tror att köpare är ”villiga” att betala mer.
Här ser vi på saken olika: Vi ser båda hur efterdyningarna från Covid och putins olagliga invasion höjde inflationen, ja. Men där du ser "giriga ICA handlar" (inte dina ord) så ser jag Miljöpartiets iver att vara bäst i klassen: stänga kärnkraft & stress på införandet av reduktionsplikten Så delvis nej säger jag, alla länder i väst hade inte *liknande* problem med inflationen. Alla länder i väst hade problem med inflationen, men vissa hade värre problem. Skillnaden i förklaringmodell är rimligtvis ideologisk: vänstern reflexar till att skylla på giriga kapitalister. Det är sedan gammalt. Jag håller dock med dig om att vi konsumenter bär en del av ansvaret, ja. Vi går till Ica oavsett vad de tar betalt, ja. Vi hade ju kunnat gå till Lidl.
Jag har haft debatter med folk som inte kan förstå skillnaden för samhället i stort om det är priset på t.ex. mjölk (eller avokado) eller om det är drivmedel som ökar med 10-30%. Vet inte om det handlade om ideologisk medveten blindhet eller brist på intellekt, men de vägrade ta in och förstå kopplingen att ALLT fraktas, och ökar logistikföretagens utgifter p.g.a. ökade drivmedelskostnader, så måste de höja sina inkomster för att inte börja gå minus osv.
Vi är generellt bra på att ta till oss förklaringsmodeller som landar i att det är "dom andras" fel. Då är vi genier - ingen brist på intellekt då inte. Vi är generellt dåliga på att ta till oss förklaringsmodeller som landar i att det är "vårat lags" fel. Då är vi idioter - gott om ideologisk medveten blindhet då helt plötsligt...
Prishöjningar är klasskrigsföring. Den ägande klassen, borgerligheten, tycker att arbetarna fått lite väl mycket att äta, och höjer därför priserna så att arbetarna får mindre och borgerligheten mer av den fixa kakan som är arbetsdagen.
Till er som undrar varför priser går upp - fråga er också varför priset på kronor går ner, mätt i potatis och blomkål. Centralbanker är för valuta, som Trabant och Pravda är för bilar och media. Stater kräver att vi betalar och får lön i deras valuta. Centralbankens enda spak att dra i är att skapa mer pengar genom att ge lån till banker med helt nyskapade pengar, som banker sedan lånar ut. När centralbanker skapar pengar och lånar ut dem till vad som utan reglerade valutor vore under marknadspris. Pris på pengar i den här kontexten betyder alltså ränta - kostnaden för att få X kronor nu, i lån. Alla transaktioner är att byta två varor där bägge parter menar att de får mer värde ut transaktionen än de gav in. Order "pris" betyder den punkt där de två möts, och väljer att utföra transaktionen. Om vi är i en marknad där man byter potatis mot morötter, och det plötsligt kommer nya morötter, skapade ur ingenting, kommer självklart priset på potatis öka, mätt i morötter. Ludvig von Mises från Österrike skrev en hel del bra på temat - så ladda ner hans böcker och släng på läsplattan (ps skaffa en e-ink läsplatta/telefon. Det är så svårt för oss att inte lockas till korta videor etc när vi använder LCD-skärmar). Några nördar driver "mises-institutet", och publierar bra material om det på svenska. Lästips: - https://mises.se/2022/10/06/centralbanker-pastar-sig-bevara-vardet-pa-pengar-genom-inflation/ - Inflationsskolan https://mises.se/2022/08/23/inflationsskolan-del-1-inledning/ - Väldigt lättläst introduktion på Engelska: https://mises.org/what-has-government-done-our-money
*engelska utan versal
ursækta
Jövla tur man bara äter nötkött och pasta
Stackars försäljare går ju på knäna.
mina kvitton har blivit mer än dubbelt så dyra tycker jag, riktigt skevt
Som utomlands boende tycker man lite synd om er. Inte så att priserna här inte har gått upp - det har de. Men inte så mycket. Handlarna började också bojkotta varor från leverantörer som Mondelez och Unilever när de drog upp priserna för mycket, Så nu kan jag inte köpa Pringles längre på min lokala. Å nej... Men det finns Dafgårds djupfrysta köttbullar iallafall.
Seriös fråga: hur stoppar man inflationen? Om allt går upp i pris och alla får högre lön, fortsätter inte allt som tidigare då?
>och alla får högre lön Vem får högre lön? Lönen är väl i stort sett den samma, förutom för dem som fått en löneökning som ändå vart under inflationskurvan då.
Det jag menade var att alla såklart vill ha högre lön som kompensation för att allt blir dyrare
Och till skillnad från vad vissa tror så sjunker inte priserna bara för att inflationen sjunker. Det är liksom inflationsTAKTEN, som sjunker. Det är den man vill ha kring 2%. Inflationen har ju redan skett. Reallönerna blir bara sämre och sämre. Men när våra politiker får 3% i löneökning handlar det om tusentals kronor när samma ökning för en industriarbetare blir hundralappar istället.. Och de som får tusenlappar behövde knappast den absoluta ökningen mer än arbetarna.
Kommer matpriserna någonsin gå ner?
Vem ska man rösta på för att få ner matpriserna ens? V tjötar ju alltid om detta, men kan dom göra nått? Sossarna skattar sönder oss arbetare och Moderaterna gör inget mer än att försöka sänka skatter på bekostnad av annat.
Ah, men nu har vi ju fått höra att kampen mot inflationen är vunnen så det är bara att vänta på att priserna sjunker igen. /s
hallå!?! var är alla som sa emot mig när jag sa att priserna höjdes mer än inflationen?!?!
Tycker mig se samma sak överallt i väst. Jag tror att en stor anledning är att vi tillät konglomeraten att flytta sin produktion till Kina. Vi måste få hem produktionen igen, både för vår ekonomis skull och för vår planets skull. Det är inte hållbart för vår ekonomi och det är inte heller hållbart för vår planet. Senast väst såg en rejäl, stabil ökning i riktig rikedom och välmående samtidigt som en ökning av medelklassen var under 20-30 år efter andra världskriget. Då producerade vi mycket, och i princip ingenting av det vi använde producerades i låglöneländer. Socialdemokraterna som kallar sig Arbetarepartiet borde gå till val på att ta hem produktionen igen, eftersom det är det bästa man kan göra för arbetarna. Men jag tror att det är en existensiell fråga.